Bakgrund

onsdag 30 juni 2010

Kaka på burk!

Nu mina vänner ska ni få se va jag hittade i mitt letande efter inspiration. Jag hittade Bakerellas sida och jag sitter här och dregglar över alla vackra bakverk. Hur i he-vete kan folk baka så snyggt? När jag bakar så ser det mest ut som ett bombnedslag hemma och bakverken, ja de ser ut därefter också. Men det brukar i alla fall smaka gott, oftast.

Hos Bakerella hittar man i alla fall massa inspiration om man ska ha en efterättsbuffé och det ska ju vi ha så jag sitter för fullt och försöker översätta recept. Det går inte jättebra ska jag säga men om jag lyckas så lovar jag att dela med mig till er.

I alla fall, mina favoriter är lätt ”Kaka på burk”. Det är en perfekt ”gå bort gåva” eller varför inte en favor? Favors har blivit mer och mer populärt även här i Sverige även om det inte alls tillhär vår tradition. Jag tycker att det är lite fint men dock har vi väl inte bestämt oss för om vi själva ska ha det eller inte. Kanske blir det ”Kaka på burk”? vem vet.

Själva idén är alltså att man lägger alla torra ingredienser till en god kaka i en burk. Sen lämnar men med en lapp om vad för flytande ämne som saknas och hur man bakar ihop kakorna. Så det går att variera utseende i det oändliga.

Det jobbiga är nu att jag och Fästmannen har sparat burkar i nästan ett år som vi ska använda som lyktor till bröllopet. Och hade det inte varit för att vi inte sparat locken så hade haft hur många burkar som helst för ett ”kaka på burk”-projekt. Åh detta elände, ingen där ute som har en 70-80 burkar med lock till övers som ni vill skänka oss?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar